Monday 28 September 2009

Nowy system rejestracji domen w NASK

Mogę już oficjalnie ogłosić, że nowy system rejestracji domen oparty o model „pre-paid” już działa produkcyjnie (od 9.00 rano). Do zmiany systemu przygotowywaliśmy się od kilku miesięcy, a cała operacja dotyczyła nie tylko zmiany technicznej ale także zmiany umowy oraz zmiany sposobu rozliczeń. W szczegóły nowego systemu nie będę się się zagłębiał – o „pre-paid” pisałem w poprzednich blogach i na swoich prezentacjach:

Modyfikacja założeń NASK
NASK uruchamia rejestrację pre-paid
Prezentacja z konferencji w Bled/Słowenia

Zdradzę jednak kilka szczegółow, jak wygladał proces migracji. Otóż stary system wyłączyliśmy w piątek o godz. 16.00 a nowy ruszył w poniedziałek o g. 9.00. Wiele osób pytało mnie wcześniej, po co nam aż tyle czasu na migrację. Nasze zestawienie zadań i punktów kontrolnych (ok. 200 pozycji) pokazywało, że migrację można wykonać w jeden dzień (jedną dobę), ale dobre praktyki kazały nam przyjąć pewien „bufor”, czyli czas na niespodziewane zdarzenia. My mieliśmy ten bufor zaplanowany w postaci całego jednego dnia (niedziela)… Jak się okazało, tylko część tego bufora została skonsumowana (ok. 50%) co pokazuje, że jednak mieliśmy rację, planując nasze działania może nieco „zachowawczo”.

Druga kwestia to, czy zespół pracował w nocy. Otóż nie. Bardzo często firmy popełniają błąd, starając się dokonać zmian jak najszybciej, co powoduje, że zespół wdrożeniowy pracuje od godziny X do „upadłego”. W efekcie pojawia się bardzo dużo błędów, których eliminacja jest później bardzo kosztowna i sumaryczny czas (koszt) jest większy niż przy podejsciu rozsądnym. Co prawda moi koledzy i koleżanki spędzili w firmie (niezapomniane) chwile aż do późna wieczorem zarówno w piątek jak i sobotę, ale nie przekroczyliśmy pewnej granicy rozsądku…

Po co to piszę? Po to aby pokazać, że do pewnych działań należy podejść rozsądnie. Działanie na „hurra” czy nieprzygotowane, zwykle kończy się katastrofą. U nas wszystko zakończyło się sukcesem, za co dziękuję zarówno moim koleżankom i kolegom z NASK jak i naszym klientom, którzy pomogli nam zaplanować migrację i dopracować funkcjonalność systemu. Przez ostatnie miesiące od naszych Partnerów otrzymaliśmy bardzo wiele konstruktywnych uwag. Organizowane pod koniec sierpnia spotkanie dla Partnerów cieszyło się dużym zainteresowaniem, a dyskusja która tam się odbyła poskutkowała m.in. wprowadzeniem modelu głosowania nad zmianami technicznymi.

Od uruchomienia systemu testowego (poczatek lipca), większość Partnerów poświęciła dużo czasu na jego sprawdzenie, a liczne sugestie i uwagi zostały uwzględnione przy jego poprawianiu i przy planowaniu migracji. Dzisiaj okazuje się także, że ci Partnerzy którzy faktycznie testowali integrację swojego systemu z systemem w NASK nie mają żadnych problemów.