Tuesday, 3 February 2009

Antyefekt stycznia

W domenach zamykamy styczeń 2009 z mieszanymi uczuciami, tak na słodko-kwaśno. Z jednej strony mamy spadek liczby domen w DNS o 4000 przy jednoczesnym spadku odnowień (rok do roku, za styczeń 2009) do poziomu 69,37%. Z drugiej strony odnotowaliśmy duży przyrost nowych domen – aż o 67 741.

Dla osób mających stały kontakt z rynkiem domen dane z mijającego miesiąca nie powinny być zaskoczeniem. Z jednej strony w styczniu 2008 r. mieliśmy bardzo dużo tanich rejestracji (z dopłatami od Partnerów NASK) w cenie poniżej 1 złotego, z drugiej styczeń zeszłego roku był miesiącem wyczekiwanym przez wiele osób, które wstrzymywały się z rejestracjami w związku z obniżką cen obowiązującą od 01.01.2008 r. W efekcie, po roku, wiele osób nie odnowiło części swoich domen.

To, co niepokoi, to brak znaczących obniżek cen odnowień u Partnerów NASK. Mimo że cena hurtowa odnowienia domeny .pl to 40 zł, a domeny .com.pl to 30 zł – u Partnerów ceny netto nadal są bardzo wysokie, po 90-100 złotych za domenę.

Obniżka cen w NASK nie przełożyła się, lub przełożyła się w minimalnym stopniu na ceny detaliczne – Partnerzy zatrzymali obniżkę, aby zwiększyć swoje marże. Bo jak inaczej określić sytuację, kiedy Partner dopłaca klientowi do rejestracji domeny 10 zł, a następnie pobiera za odnowienie 100 zł, czyli 60 zł marży, w sytuacji gdy bez obniżki cen w NASK, cena odnowienia była taka sama? Są jednak Partnerzy z niskimi cenami, jak np. dropped.pl, który za odnowienie domeny .pl pobiera kwotę 50 złotych brutto, co oczywiście jest bardzo pozytywnym krokiem na rynku.

Na koniec tego bloga, aktualizacja wykresu średniej liczby domen przypadających na jednego abonenta w poszczególnych rejestrach ccTLD: