Wednesday 25 November 2009

NASK jako operator rynku wtórnego.

W ciągu ostatnich kilku tygodni przedstawiłem propozycje dwóch nowych usług: .PL Registry Lock oraz DNSSEC. Planuję zrobić spotkanie w pierwszym kwartale 2010 r. na którym omówimy i dopracujemy szczegóły tych usług wraz z Partnerami i innymi osobami zainteresowanymi tymi projektami. Obie te (proponowane) usługi związane są z bezpieczeństwem, a dokładniej z poprawą tego bezpieczeństwa.

Teraz chciałbym przedstawić zarysy projektu związanego z rynkiem wtórnym. Nieukrywam, że sam uważam ten pomysł za kontrowersyjny, ale to nie znaczy że nie należy rozpocząć dyskusji na ten temat. Temat został już jakiś czas temu zasugerowany mi przez kilka osób niezależnie, wersje różniły się w swoim kształcie, niemniej jednak idea pozostawała zawsze taka sama: NASK jako operator rynku wtórnego.

Second hand domains...

Propozycja zakłada udostępnienie Naskowego (hurtowego) kanału sprzedaży domen dla osób, które chciałyby sprzedać swoje domeny na wolnym rynku. Osoba, która jest abonentem domeny oraz posiada AuthInfo, będzie mogła wystawić poprzez swojego Partnera domenę do sprzedaży w kanale Partnerskim NASK (poprzez EPP). NASK będąc pytanym o dostępność domeny będzie mógł odpowiedzieć wtedy nie tylko czy domena jest wolna albo zajęta ale również, czy jest dostępna na rynku wtórnym i za jaką cenę. Klient każdego Partnera będzie mógł w ten sposób dokonać zakupu po ustalonej cenie.

Abonent wystawiając domenę w takim kanale sprzedaży musiałby zobowiązać się do niesprzedawania jej w inny sposób ze względu na charakter takiej sprzedaży domen (natychmiastowy, bez dodatkowej ingerencji / akceptacji dotychczasowego Abonenta).
NASK zajmowałby się pośrednictwem w wykonaniu transakcji i z racji obsługi przez nas rejestru moglibyśmy zagwarantować, że domena zmieni Abonenta natychmiast po transakcji. Istnienie systemu pre-paid gwarantowałoby także to, że Partner posiada środki na wykonanie takiej transakcji. Należy oczywiście założyć, że Partnerzy pobieraliby z tego tutułu prowizję, podobnie jak NASK (za wystawienie domeny do sprzedaży oraz prowizję od sprzedaży).

Zostawiam Państwu ten temat do przemyślenia... Ja daję mu 30% szans na wdrożenie... jeśli będzie zainteresowanie Partnerów oraz klientów, nie widzę powodu aby nie wykorzystać takiej możliwości w interesie zarówno Abonentów, Partnerów jak i NASK.

8 comments:

  1. Pomysł jest rewelacyjny! Bardzo proszę NASK o realizację.

    ReplyDelete
  2. Pomysł bardzo ciekawy i na pewno wart przemyślenia. Diabeł tkwi jednak w szczegółach i na pewno konieczne tutaj będą dokładniejsze analizy (prawne, rozliczeniowe) i przede wszystkim konsultacje oraz wsparcie ze strony Partnerów NASK.
    Ciekaw jestem jak na ten pomysł odpowiedzą rejestratorzy.
    To nowe rozwiązaniem mogłoby bardzo pomóc wtórnemu rynkowi domen - szczególnie przez dotarcie z "produktem", czyli z domeną z rynku wtórnego, do odbiorcy.

    ReplyDelete
  3. I najważniejsza rzecz - działalność NASK nie powinna ograniczać działania innych serwisów na rynku wtórnym (giełdy domen, aukcje). Nowa usługa NASK nie może popsuć warunków działalności innych firm na wtórnym rynku domen. Powinna uzupełniać dotychczasowe usługi i pomagać w dalszym rozwoju usług Partnerów NASK.

    ReplyDelete
  4. Jeśli miałoby to być w ogóle wprowadzone, to raczej bez opłaty za wystawienie. Z prostej przyczyny - wiadomo że ten pomysł de facto zabije giełdy domen (klienci przestaną tam zaglądać, bo nie będą mieli powodu), to opłata za wystawienie domeny w tym kanale byłoby swego rodzaju haraczem, bez zapłacenia którego abonent mógłby w zasadzie zapomnieć o dotarciu do klienta...

    ReplyDelete
  5. Do momentu informowania przez NASK (za opłatą), że dana domena jest na sprzedaż pomysł OK. Ale pomysł żeby NASK pośredniczył w sprzedaży i zarabiał na tym już mi się mniej podoba. NASK nie powinien na tym polu konkurować ze swoimi klientami i tenkanał/rynek powinien być czysto komercyjny i rynkowy. To byłby praktycznie koniec giełd AM, PPD czy NetArt i nowy monopol...

    Grzesiek/ParkDomen.pl

    ReplyDelete
  6. second hand - super pomysł - prosimy o wdrożenie :)

    ReplyDelete
  7. Osobiście wydaje mi się, że rejestratorzy będą przeciwni. Większość większych rejestratorów albo już wdrożyła swoje giełdy domen, albo jest w trakcie wdrażania, albo szuka partnera do implementacji wdrożenia. Taka funkcjonalność po stronie NASK godziłaby w istotne interesy wielu rejestratorów, i sprawiłaby że NASK zacząłby konkurować z rejestratorami. Nie byłaby to sytuacja zdrowa i na pewno rejestratorzy na to się nie zgodzą.

    ReplyDelete
  8. Ciekawa dyskusja na temat tego pomysłu rozwinęła się na forum di.pl:
    http://www.di.pl/index.php?showtopic=39507

    ReplyDelete