Chciałbym podziękować Państwu za udział w konferencji “Future Business Trends in the Domain Industry”. Mam nadzieję, że konferencja podobała się Państwu. Każda z prezentacji była moim zdaniem ciekawa, choć oczywiście: o gustach się nie dyskutuje.
Dla mnie ciekawa była prezentacja Jamesa Tuplina z NameDrive o przyszłości domen i parkingu w 2011. Zobaczymy, czy przewidywania Jamesa dotyczące rozmiaru rynku parkingu (20%) się sprawdzą. Trzymam w każdym razie kciuki za jego prognozy.
Piękna Kamila z Sedo pokazała interesujące dane na temat wydatków na reklamę online, porównała poszczególne rejestry pod kątem sprzedaży na aftermarket, a także... nie zabrakło reklamy samego Sedo. Tajemniczy konkurs Sedo też był ciekawy, szczególnie, że główna nagroda została skradziona :).
Z kolejnych prezentacji mnie osobiście podobała się prezentacja Dropped.pl – konkretnie i na temat (jak zawsze Michał), co będzie w najbliższej przyszłości, jak aftermarket będzie się rozwijał, zarówno na świecie jak i w zakresie konkretnych rozwiązań w Polsce. Wiedza ta generalnie jest dostępna, ale dobrze, że została zebrana w jednej prezentacji i porządnie usystematyzowana. Rozumiem, że wyzwaniem dla NASK będzie wdrożenie renew dla opcji. Poczekamy, zobaczymy...
Interesujace były też prezentacje dotMobi i dotTel – widać, że chłopaki wreszcie zaczęli konkurować ze sobą. Dotychczas dotMobi było „bezpłcowie” – teraz idą w kierunku Instant Mobilizer’a, mam nadzieję, że wypromują to narzędzie. Może też dotMobi nawiąże konktakty z operatorami UMTS w celu promocji idei „umobilniania” stron? Uczestnicy konferencji mogli też zapoznać się z tym, jak działają domeny dotTel, chociaż mam wątpliwości, ile osób cokolwiek zrozumiało, jak Jim doszedł do opowiści o rekordach NAPTR.
Bardzo ciekawą prezentację miał Michiel Henneke z SIDN. Szczegółowe porówanie poszczególnych TLD na aftermarket (gdzie ta Polska?; AT, NL i FR to nowe gwiazdy), porównanie wzrostu NL i grupy pozostałych dominujacych TLD na przestrzeni ostatnich lat (ccTLD zawsze wygrywa i daje stabilność biznesu) oraz pozycjonowanie Google na tle „direct navigation” daje do myślenia.
Największe podniecenie na sali wprowadziła jednak Monika z NASK. System pre-paid oraz opłaty za nieudane rejestracje wzbudziły niewątpliwe emocje. Dyskusja na sali oraz już po konferencji pozwoliła według mnie na dogłębne wyjaśnienie, jakie zmiany planowane są do wprowadzenia w rejestrze, a jeśli nie, to na początku maja zgodnie z obietnicą, NASK udostępni wzór umowy, w którym wszystkio jest dokładnie opisane.
Chciałbym też dodać, że błędnym jest myślenie, jakoby zmiany miały zasadniczy wpływ na protokół. W protokole EPP pojawi się tylko jedna nowa komenda - komenda sprawdzająca stan konta Partnera. Całość zmian występuje w sferze biznesowej (zarówno po stronie NASK jak i Partnera), nie ma natomiast wpływu na sam protokół komunikacji. Oczekiwanie przez Partnera na udostępninie systemu testowego i dokumentacji EPP (będzie w lipcu 2009) to tylko strata czasu – należy zastanowić się przede wszystkim nad dostosowaniem swojego systemu od strony procesów biznesowych, a nie samej komunikacji z NASK, bo w tym obszarze nie będzie praktycznie zmian i można to zrobić w kilka dni.
W trakcie konferencji, na moją prośbę, pojawiły się także konkretne pomysły, jakie usługi NASK powinien wdrożyć w przyszłości. Pierwszy pomysł to reklamy w WHOIS (pole na obrazek z grafiką + pole tekstowe do umieszczenia np. linku do aukcji), drugi to oczywiście renew dla opcji, a trzeci to „direct debit” dla Partnerów.
Wszystkie prezentacje i audio jest dostępne na stronie NASK: www.SecondaryMarket2009.pl.