Miałem okazję uczestniczyć na zaproszenie firmy Sedo w ich branżowym spotkaniu – SedoPro Partner Forum. Było to trzydniowe spotkanie partnerów i największych klientów firmy Sedo. Sedo jest obecnie największą platformą obsługującą parking domen (obecnie prawie 4 miliony zaparkowanych domen) oraz sprzedaż domen na rynku wtórnym (41% rynku). Podczas spotkania poruszane były różne tematy, niekoniecznie bezpośrednio dotyczące samej firmy Sedo. Pozwolę sobie tylko wymienić te, które dla naszej branży mogą być istotne.
.pl
Jako przedstawiciel rejestru .pl i jednocześnie Chairman CENTR (organizacji zrzeszającej ponad 50 rejestrów domen z Europy, Kanady, Chin, Izraela, Iraku, a także .com, .biz i .org) uczestniczyłem w panelu poświęconym rynkom ccTLD i przyszłości branży. Dyskutowaliśmy m.in. o inwestowaniu w domenie .pl, o naszych usługach takich jak WLS, DNT czy listach domen wygasających oraz NX.
Rozmawialiśmy o klimacie inwestowania w domeny w różnych krajach i problemach, na jakie napotykają inwestorzy. Mówiliśmy także o niebezpieczeństwie nacjonalizacji domen, co jeszcze w tym roku czeka i tak restrykcyjną Rumunię (domeny .ro), czy nacjonalizacji, która już nastąpiła w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Niestety, proces nacjonalizacji rejestrów domen jest faktem, a każda taka próba to dalsze (znaczne) ograniczania dla rynku wtórnego.
Zabiorą Ci domenę
W trakcie konferencji mieliśmy ciekawą sesję poświęconą kwestiom prawnym. Tematy poruszane podczas tej sesji to m.in. na co należy zwracać uwagę, aby w przypadku ewentualnego sporu przed arbitrażem nie dawać argumentów stronie przeciwnej i tym samym nie stracić domeny, aby zawsze przystępować do sporów, bo inaczej nie ma szans obronić swoich racji, i aby pomagać sobie nawzajem, bo każda „obroniona” domena to większa szansa na sukces w innych procesach.
2-clicks
Innym poruszanym tematem była kwestia „2-clicks”. Sedo promuje obecnie „2-clicks” jako alternatywę do najpopularniejszej metody „1-click”. Na czym to polega? Otóż jeśli mamy zaparkowaną domenę, to po wejściu klienta na taką stronę z listą linków liczymy, że klient wybierze i kliknie któryś z linków, a my zarobimy te parę centów. Sedo proponuje, aby w przypadku, kiedy mamy dużo wejść na stronę, a mało klików, spróbować rozwiązania „2-click”. Klient lądujący na stronie, zamiast listy linków do innych stron, otrzymuje menu różnych kategorii (oczywiście związanych z daną domeną). Dopiero wchodząc w konkretną kategorię, dostaje listę dedykowanych linków „właściwych”. Zdaniem przedstawicieli Sedo w pewnych sytuacjach przejście z „1-click” na „2-click” może zwiększyć ilość kliknięć o kilka (lub więcej) procent przy tej samej liczbie wejść na stronę. A ponieważ Sedo zarabia wtedy, kiedy zaparkowana domena zarabia (a więc zarabia inwestor), należy więc chyba im wierzyć i (w pewnych sytuacjach) spróbować.
Integracja marketplace z rejestratorami
Z innych tematów warto powiedzieć o inicjatywie polegającej na integracji systemów registrarów z systemem sprzedaży domen przez Sedo. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy ktoś wpisuje w przeglądarce nazwę domeny, naciska Szukaj i dostaje... domenę zajętą. Ale czy faktycznie jest ona zajęta? A może ktoś chce ją sprzedać? I tu pojawia się rozwiązanie, które bezpośrednio integruje system registrara z marketplace, jakim jest Sedo (lub inna platforma). Dzięki temu klient dostaje od razu kilka możliwości natychmiastowego zarejestrowania domen wystawionych na sprzedaż. A jeśli teraz taki registrar zintegruje się z platformami sprzedażowymi kilku pośredników (Sedo, NameDrive, Moniker...)? Czy nie jest to ciekawy pomysł dla naszych tuzów w domenach (NetArt, Home, Az...)?
Statystyki
A na koniec trochę statystyk z rynku. Udział poszczególnych platform sprzedażowych wygląda następująco:
* Sedo – 41%,
* Moniker – 14%,
* PvtSale – 27%,
* SnapNames – 5%,
* Afternic – 5%.