See the English version below.
Wracamy do tematu NXdomain w NASK czyli publikowanych statystyk odpytań o domeny które nie istnieją w pliku strefy. Statystyki NXdomain publikujemy na stronie NXdomain.pl od dwóch lat. Obecnie statystyki te pokazują listę 100 najpopularnieszych adresów .PL o które nasze serwery są pytane w przeciągu ostatnich 24 godzin. Warto dodać, że dotychczas nie było żadnych problemów związanych z publikacją takiej listy.
Skąd nagle pomysł na zmiany...? Otóż do wejścia do Polski przygotowuje się kilku inwestorów domenowych. Inwestorzy ci oczekują, że NASK będzie dostarczał (znacznie) więcej danych dotyczących domen nieistniejących, tym samym ułatwiając rozwój biznesu domenowego w Polsce i w ostatecznym rozrachunku zwiększając liczbę domen .PL. Stąd też pomysł, aby w niedalekim czasie znacznie rozszerzyć listę publikowanych „NXdomains”.
Mamy trzy propozycje:
- Zamiast top-100 publikować codziennie listę top-X.000 domen (np. 10.000 NX),
- Publikować listę np. 50.000 NX raz na miesiąc z danymi zebranymi w tym czasie,
- Połączyć dwa pomysły powyższe.
Liczę na Państwa uwagi i sugestie dotyczące rozwoju projektu NX... Planowany czas wdrożenia zmian w życie to 1 kwiecień 2010.
English (short version):
So far we have three potential solutions:
- Increase number of NX names on the daily list from top-100 to top-X.000 (for example 10.000 NX),
- Provide the monthly report with top-50.000 NX names
- Combine the two above proposals.
I would like to ask you for your feedback. All comments welcomed… Scheduled deadline for implementation is 04/01/2010.
Czyżby był to efekt wizyt konferencji typu Domainfest? Dlaczego NASK się podporządkowuje w tym przypadku dopiero jak zainteresuje się nim domeniarz zagraniczny? Polscy domeniarze oczekują od NASK już od dawna znacznie więcej danych chociażby na temat działania samego NASKu (co się dokładnie dzieje z pieniędzmi które są przeznaczane na utrzymywanie domen .pl?) oraz takich kwestii jak wygasanie domen utrzymywanych bezpośrednio w NASK. Kiedy te procesy zostaną klarownie opublicznione?
ReplyDeleteDodatkowo (również jako inwestor domenowy i partner NASK, tak samo z zagranicy) oczekuję od NASK realizacji następujących punktów:
1.
Możliwość przedłużania opcji,
2.
Wprowadzenie pola "email abonenta" do whois, które się również pojawia jeżeli abonent ukryje swoje dane (wystarczy jak będzie dostępne tylko w whois na dns.pl, żeby można było się bezproblemowo skontaktować z abonentem),
3.
Posprzątanie wyglądu whois (wysłałem na ten temat ostatnio maila do Was),
4.
Działania marketingowe popularyzujące domenę .pl w Polsce na szeroką skalę (reklama w prasie, telewizji etc.) - musi się obronić chociażby przed tańszą konkurencją typu .eu.
Jeżeli mi wpadnie więcej do głowy, to oczywiście dam znać.
BTW:
Moim zdaniem NASK powinien stworzyć giełdę domen spadających, tj. jeżeli domena nie posiada opcji to nie będzie wpadać do rąk łapaczy, tylko będzie sprzedawana na aukcji NASKowej. Jeżeli nikt nie zalicytuje w ciągu 7 dni, to dopiero wtedy wyjdzie na wolność. Ułatwiłoby to wszystkim zainteresowanym przejmowanie takich domen (nie musieliby marnować czasu żeby dbać o dodanie na kilku różnych serwisach przechwytujących). Inwestycja w napisanie oprogramowania takiej giełdy szybko zwróciłaby się NASKowi i miałby dodatkowe źródło dochodu.
Ja bym również skasował wszystkie IDN i oddał w automatu posiadaczom nIDN. Rozwiązałbym również wszystkie umowy partnerskie bo po co NASKowi partnerzy skoro sam może zarabiać na rejestracji i przedłużeniach.
ReplyDeleteMichał,
ReplyDeletePropozycję dot. WHOIS - zapoznam się. Jeszcze nie widziałem.
Co do reszty to wprowadzenie e-mail spowoduje rozój SPAMu w Polsce. Każdy abonent może na swojej stronie umieścić swój e-mail, więc nie widzę problemu pod warunkiem, że abonent faktycznie chce coś takiego zrobić.
Działania marketingowe - nie chcemy wydawać pieniędzy na działania, które nie przyniosą rezultatu. Mam dane z innych krajów, które robiły takie działania marketingowe + badania wpływu tych działań na ilość rejestracji na danym obszarze. Wynik był: "0" - żadnego wpływu na ilość rejestracji. Niestety koszty takiej promocji idą w 1.000.000+ złotych.
Działania które moim zdaniem dadzą widoczne rezultaty to ściągnięcie zagranicznych registratorów oraz być może domainersów. Wiem już teraz, że kilku przygotowuje się do wejścia do Polski. Wiele firm nie ma wiedzy i świadomości co do naszego rynku, w przeciwieństwie do naszego rynku, gdzie wiedza na temat .PL jest. Na domainfest rozmawiałem z wieloma registrarami oraz domainersami. Kilku z nich jest na etapie analizowania umowy z nami.
Co więcej powyższe działania są bardzo tanie. Planujemy np. wspólnie z kilkoma rejestrami z Europy zrobić wspólne stoisko w styczniu 2011 na domainfest. Koszt na rejestr to będzie poniżej 1000 USD...
Mój udział w chociażby domainpulse, gdzie są rejestratorzy z obszaru niemieckojęzycznego też temu służy. Być może powinniśmy mieć stoisko na takim evencie - nie mówię nie. Być może za rok wystawimy się na domainpulse 2011 w Austrii? Event niewątpliwie bardzo atrakcyjny - Niemcy to największy rynek w Europie a Niemcy współorganizują tą konferencję.
Co do przepływu środków finansowych w NASK to nie do mnie pytanie.
Co do renew opcji - czy to będzie miało wpływ na rozwój rynku? Oczywiście NIE. To tylko ugruntowanie pozycji dotychczasowych posiadaczy opcji. Więc mówiąc o zmianach, podzielmy je na te, które mają wpływ na rozwój rynku (np. proponowana przez Ciebie promocja) i te które nie mają wpływu na rozój rynku (np. renew opcji).
Moim zdaniem działania marketingowe mogą być przeróżne, przecież marketing jest bardzo szerokim pojęciem tak samo jak z dnia na dzien rozwijającą się dziedziną. Moim zdaniem przy odpowiednim podejściu i stworzeniu efektownych kampanii, można by ludzi zachęcić do:
ReplyDelete1. Tworzenia własnych stron Internetowych
2. Wybierania w tym celu domeny .pl
3. Przechodzenia z innych koncówek na .pl (jeżeli to akurat będzie możliwe)
Te punkty z pewnością przyczyniły by się do zwiększenia rejestracji domen .pl.
Popieram Cię w tym, że reklama .pl za granicą również przyczyni się do zwiększenia ilości utrzymywanych .pl. Myślę, że będą to głównie domeny np. z listy NX, domeny językowo niepoprawne (już w Internecie widziałem oferty zagranicznych domeniarzy, którzy chcieli sprzedać domeny .pl), oraz zapewne również wiele fraz dwuczłonowych (albo i dłuższych), które można znaleźć korzystając z narzędzi firmy Google. Na pewno NASK na tym zyska, jest to niezaprzeczalne. Ale jest to tylko część potencjału, który można wykorzystać.
Jestem zdania, że przy odpowieniej egzekucji kampanii reklamowej domen .pl, NASK mógłby nakłonić więcej Polaków do rejestrowania swoich własnych domen na własne potrzeby, tworząc strony internetowe i tym wzbogacać polski Internet oraz zdecydowanie zwiększyć ilość domen .pl. Wiadomo, że nie wystarczy puścić reklamy w telewizji przez miesiąc, której koszt produkcji już będzie pokaźny, nie mówiąc nawet już o ceny samej emisji. Tylko to nie przyniesie efektu. Jeżeli inne rejestry się reklamowały i efekt na rejestracje domen był zerowy, to znaczy po prostu, że prowadziły kiepskie kampanie reklamowe. Zauważ, że wiele firm się jednak na świecie reklamuje i mają z tego odpowiednie korzyści. Warto dodać, że dobry marketing nie polega tylko na wypuszczaniu odpowiedniej reklamy. Wszystko musi współgrać.
Z tego co wiem, to firma Boston Consulting Group ma swój oddział w Warszawie. Może warto byłoby z nimi nawiązać kontakt (albo z inną również renomonowaną firmą doradczą). Są to doradcy biznesowi którzy mają szerokie pojęcie w dziedzinie biznesu. Jestem przekonany, że będą w stanie podpowiedzieć Wam co warto zrobić, żeby zwiększyć popularność domen .pl w Polsce i na świecie (a więc w endefekcie zwiększyć ich ilość).
--
Renew opcji: Tak jest, masz rację. Aczkolwiek czy możliwość usuwania opcji nie wprowadza również możliwości renew? Byłaby to więc tylko symbliczna funkcja ułatwiająca życie posiadaczom tym opcji.
Michał,
ReplyDeleteRenew opcji - to wymaga zmiany: regulaminu oraz umowy z Partnerami.
W tym momencie nie widać realnej potrzeby dla rynku. Żaden z większych graczy na rynku nie zwracał się do NASK z taką sugestią. To też wymaga zmian w systemie Registry. Pytanie czy ma sens wprowadzanie czegoś, co być może będzie niszowym rozwiązaniem. Oczywiście można wprowadzić RENEW opcji ale też cena musi być wyższa niż rejestracji opcji, bo wymaga prac nad jej wdrożeniem.
Mówiąc szczerze jestem przeciwny renew opcji... zbyt drogo + zbyt skomplikowane + nie rozwija rynku.
Troszke nie z tematu ale moze sie dowiem - czemu nie mozna transferowac domen 5dni przed wygasnieciem ? Czytalem na DI ze NASK nie ma zamiaru tego poprawic - stad pada pytanie - czemu ?!
ReplyDeletePrzecież od 15 lutego będzie można odnawiać opcje - po to właśnie jest wprowadzana operacja ... Kasujesz opcję i od razu zakładasz ponownie, co daje efekt taki sam jak odnowienie.
ReplyDeleteCo do większej listy NXDOMAIN - czemu nie. Taka lista zresztą już na początku była, zarejestrowałem z niej sporo domen z ładnym ruchem ;-)
Powiem szczerze, ze jako rejestator czuje sie totalnie olany, gdy pisze sie "zrobmy cos, bo wchodza zagraniczni inwestorzy". Spojrzmy prawdzie w oczy - upublicznienie takiej listy top 10,000 a ni top 100 i tak automatycznie wywola walke o te domeny. A czekanie z tym na zagranicznych inwestorow jest po prostu sikaniem do butow juz istniejacym rejestatorom.
ReplyDeleteBlokada transferu: to chcieli Partnerzy w ankiecie z 2 września 2009... i to zdecydowana ich większość... Jeśli Partnerzy zmienią swoje zdanie, to z punktu widzenia NASK parametr może ulec zmianie.
ReplyDeleteReasumując, przekonaj największych Partnerów :)
Co do domen NX, czemu nie mielibyśmy mieć ciekawej konkurencji? Propozycja 1 kwietnia to danie szansy najszybszym i zmobilizowanie ich do wdrożenia się w nasz system ASAP. To także możliwość dostosowania się istniejących rejestratorów do rozwoju rynku.
Nie do końca rozumiem tą obawę przed innymi rejestratorami. Przecież to tylko rozwija rynek.
Michau, tak swoją drogą to mógłbyś się pochawalić swoimi wynikami - bez szczegółów (najlepiej po angielsku) gdzieś na sieci... Bo pojawia się wiele pytań dotyczących ruchu w Polsce. Generalnie wszystkich kieruje do NameDrive i SEDO jako podstawowych źródeł informacji o ruchu do domen PL, ale też warto aby zobaczyli też gdzieś faktycznych domain-holders którzy na tym ruchu zarabiają... Chyba że mogę kontaktować ich z Tobą...?
ReplyDelete"Nie do końca rozumiem tą obawę przed innymi rejestratorami. Przecież to tylko rozwija rynek."
ReplyDeleteRozwija rynek? Zagraniczni inwestorzy? Co takiego rozwinie? Przeciez to domena .pl. Jedyne co sie stanie to to, ze sie wepchaja jakies osoby ktore nie beda sie liczyly z kosztami, zeby tylko zgarnac kolejne domeny na parking.
Proponuję głosowanie partnerów - jak to jest w przypadku innych zmian wprowadzanych przez NASK.
ReplyDelete@"Ja": Czy dobrze rozumiem, że obawiasz się zagranicznych inwestorów i/lub nie lubisz domen na parkingu? Pytanie w czym przeszkadzają Ci domeny na parkingu? Przecież nikt nie zmusza Cię do rejestrowania domen i ich Parkowania. Mam wrażenie, że argument jest na zasadzie psa ogrodnika... Ja osobiście nie lubię parkingu - ani nie rejestruję domen na parking ani na sprzedaż... jak wchodzę na zaparkowaną domenę, natychmiast wychodzę, nie klikam w linki, nie analizuję contentu... ale to nie znaczy, że chcę negować takie strony.
ReplyDeleteMuszę też przyznać, że wolę, jeśli po wpisaniu adresu dostaję jakiś content zamiast okienka błędu. Bo wtedy nie wiem, czy faktycznie popełniłem błąd, czy może strona jest niedostępna.
@Anonymous: NX domains nie są elementem umowy z Partnerami. Nie dotyczą tylko Partnerów. Poddawanie pod głosowanie kwestii NX byłoby raczej nie fair względem chociażby abonentów...
Czyli chodzi tylko o kase... nie nazwalbym tego rozwijaniem rynku. Najwyzej wypychaniem sobie portfeli ... Przypominam iz NASK jest jednostka naukowo-badawcza, a zachowujecie sie conajmniej jak TPSA.
ReplyDeletePowiedzmy jasno:
ReplyDeleteNie chcesz żeby NASK publikował NX, bo Ty tego nie wykorzystasz, ale też nie chcesz aby ktoś inny to wykorzystywał.
Czy nie możemy otwierać się na zaawansowaną konkurencję, gdzie firmy, które mają techniczną przewagę wygrywają? Przecież obecnie w Polsce mamy kilka firm w branży domenowej zaawansowanych technicznie, z doskonałymi rezultatami. Na szczęście czasy, gdzie wystarczyło napisać "skrypt" do "łapania" bezpowrotnie minęły. Teraz trzeba mieć wiedzę, oprogramowanie, mocny sprzęt oraz dobrą kolokację.
Nie dosc, ze jako jednostka naukowo-badawcza nie powinniscie dzalac komercyjnie, to jeszcze promujecie wyscig szczurow... Nasuwa sie jedno pytanie: po co? Zeby zarabiac jeszcze wiecej na nieskutecznych komendach? Cos takiego to chyba mozliwe jest tylko w Polsce, gdzie organizacja non-profit wykorzystuje swoja monopolistyczna pozycje.
ReplyDeleteTeraz się pogubiłem - co ma NX do nieskutecznych komend?
ReplyDeleteWyścig szczurów? Też nie rozumiem? To mamy dalej przyjmować faksy bo technologia wymaga profesjonalizmu po stronie Registrarów?
Mysle ze Pan jednak rozumie...
ReplyDelete@Andrzej: Tak, możesz kierować ludzi zainteresowanych zarobkami .pl do mnie - chętnie podzielę się wynikami.
ReplyDeleteNa spotkaniu w NASK w zeszłym roku proponowałem możliwość zablokowania BEZPŁATNEGO tranferu przed wygaśnięciem domeny. Dlatego zaznaczyłem TAK w ankiecie, gdyż sądziłem że to pytanie dotyczy właśnie mojej propozycji (nie wiem, czy inni partnerzy też popełnili ten błąd, czy też naprawdę chodziło im o blokadę wszelkich transferów). Jednak zostało to zinterpretowane jako blokada KAŻDEGO transferu, co z punktu widzenia biznesowego nie ma sensu.
Głosowaliśmy w ankiecie aby wprowadzić taką funkcjonalność, więc teraz także możemy (jeśli jest taka potrzeba, to w kolejnej ankiecie) głosować nad poprawieniem tej (błędnej) funkcjonalności. Po pół roku jej obowiązywania widzimy już, jakie rodzi ona problemy i oczekujemy zmian zapobiegającym tym problemom. Wyrażam takie oczekiwanie właśnie jako jeden z największych partnerów :-)
Twierdzenie "partnerzy głosowali aby to wprowadzić, więc już nigdy tego nie zmienimy" byłoby celowe, gdybyśmy raz chcieli jakiejś funkcjonalności, a potem zmienili zdanie. Nic takiego nie ma miejsca. Chcieliśmy tej funkcjonalności i nadal jej chcemy, ale dodatkowo chcemy też jej udoskonalenia i naprawienia. Jest to zupełnie inna sprawa, więc jak najbardziej może być rozważona do wdrożenia.
@Michał: bezpłatny, płatny transfer... kwestia "płatnego" transferu co jakiś czas wraca. Problem z tym, że implementacja dwóch różnych rodzajów transferu jest kłopotliwa. Komplikuje system, naraża na błędy, jest trudne do zrozumienia dla nowych uczestników rynku, implementacja kosztuje całkiem niemało. Jako NASK nie zdecydowalibyśmy się tego wprowadzić właśnie ze względu na powyższe argumenty...
ReplyDeleteMoim zdaniem są trzy możliwości:
1. zostawiamy jak jest - bezpłatny transfer do EXP-6
2. bezpłatny transfer - zawsze
3. transfer z odnowieniem - zawsze tj. domenqa odnawiana jest zawsze przy transferze w momencie transferu (model .BE)
Za opcją nr 3 jest kilku Rejestratorów (główny cel: zatrzymać odchodzących) ale obawiam się, że wielu będzie też dalece przeciw. Więc raczej odpada...
Publikować listę nxdomain realtime, z 50tyś domen.
ReplyDeleteProponuje dodac jedna rzecz: jak przychodzi mail z "brak srodkow na koncie", zeby pisal na co tych srodkow zabraklo... to chyba nie wplynie w zaden sposob negatywnie na "przejrzystosc" systemu.
ReplyDeletePo analizie e-maili + rozmów telefonicznych + wpisów na blogu (aczkolwiek generalnie nie dotyczyły niestety NX...) decyzja jest taka, aby udostępniać każdego dnia listę top-10.000 NX z serwerów NASK.
ReplyDeleteOd 1 kwietnia 2010.
Odpowiednie info zostanie niebawem rozesłane oficjalnymi kanałami do Partnerów oraz na RSS.
@Andrzej: Ale przecież transfer płatny już jest w systemie, i był tam "od zawsze". Nie trzeba nic w nim zmieniać, dodawać. Wystarczy pozwolić na wykonanie go po EXP-6. To nie jest żadna duża zmiana w stosunku do tego, co mamy obecnie. Jest to w zasadzie zmiana drobna.
ReplyDeleteMożna też zabronić tylko transferów domen bez statusu clientRenewProhibited, a na pozostałe transfery pozwalać zawsze. To też rozwiąże problem ewentualnego ataku na rejestratorów, i jednocześnie
Czyli mamy możliwe dwa bardzo proste rozwiązania:
4. Transfer bezpłatny tylko do EXP-6, transfer płatny (obecnie zaimplementowany) możliwy zawsze.
5. Transfer domen bez statusu clientRenewProhibited możliwy tylko do EXP-6, transfer pozostałych możliwy zawsze.
Co o nich myślisz?